E-marketing – wizja przyszłości reklamy

E-mail marketing będący częścią ogólnego marketingu w Internecie

Marketing jest to określona koncepcja kierowania rynkiem. Strategia, którą podejmują przedsiębiorcy w celu zarządzania firmą. Jest to nieodłączny element, który pojawia się w kontekście istnienia każdej działalności.Głównym zadaniem marketingowca jest oczywiście zadowolenie potencjalnego lub też obecnego klienta. Przedsiębiorca powinien dążyć do przewidywania i interpretacji potrzeb, aby później je oczywiście zaspokoić.

Proces marketingowy, to przede wszystkim przemyślana strategia, której działania mają przynieść długofalowe skutki. Jej celem jest dotarcie do jak najszerszego grona osób, które mogą być zainteresowane daną usługą bądź też produktem. Marketing wykorzystuje wiele narzędzi, które pozwalają na jak najlepszą realizację przebiegu strategii oraz na zwiększenie zysków firmy.

Marketing internetowy, zwany jest inaczej e-marketingiem. Jest to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi marketingu. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej firm przenosi swoją działalność do sieci i właśnie tam też szuka potencjalnych klientów. Marketing internetowy, podobnie jak marketing tradycyjny, to wszelkie działania mające na celu wprowadzenie produktu na rynek, jego promocję i przedstawienie w najlepszy sposób marki. Jednak to wszystko w tym przypadku dzieje się za pomocą Internetu. Działania te zmierzają do zwiększenia widoczności firmy. E-marketing skupia się na stworzeniu oraz utrwalaniu więzi pomiędzy marką, a odbiorcą. W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, w marketingu internetowym rola odbiorcy jest znacznie większa, dlatego, że nie jest on tylko biernym odbiorcą komunikatu, ale ma możliwość wypowiedzenia się na ich temat oraz prowadzenia dialogu z marką.

 

Historia marketingu tradycyjnego

Wielu badaczy i naukowców uważa, że marketing pojawił się na świecie w momencie, w którym pojawił się człowiek. Każda wymiana handlowa pomiędzy klientami, a sprzedawcami wiąże się z wykorzystaniem pewnej, może nawet nie do końca ustalonej, strategii, w celu zadowolenia każdej ze stron z przeprowadzonej transakcji. Jednak ekspert do spraw zarządzania, pojawienie się marketingu wiąże z powstaniem dopiero pierwszego domu towarowego w Japonii w 1650 roku. Jednak dopiero na początku XX wieku zaczęto na poważnie interesować się marketingiem, jego funkcjonowaniem i funkcjami. W Europie o marketingu zaczęto mówić w latach 60. ubiegłego stulecia. Zaledwie 30 lat później w oparciu o najnowsze technologie powstała całkiem nowa gałąź marketingu, czyli marketing internetowy.

 

Historia marketingu internetowego

Marketing internetowy powstał wtedy, gdy tradycyjne strategie marketingowe były już na bardzo wysokim poziomie i były wystarczająco rozwinięte. Pojawienie się Internetu i pierwszych wyszukiwarek pozwoliło na rozwinięcie się tej gałęzi marketingowej. Na samym początku marketing internetowy posługiwał się, najlepszym na tamte czasy, sposobem przesyłania informacji,czyli za pomocą poczty elektronicznej. Połowa lat 90. ubiegłego wieku stała się przełomowa w kontekście rozwoju strategii internetowych. Użytkownicy sieci zaczęli używać popularnych obecnie wyszukiwarek, by wyszukać informacji na na temat interesujących ich firm, usług czy produktów. Początek XXI wieku to moment, w którym powstały pierwsze blogi, a jak wiadomo, jest to jedna z lepszych metod marketingowych. Obecnie marketing internetowy opiera się głównie na portalach społecznościowych czy mediach. Ważnymi pojęciami stały się również optymalizacja stron WWW czy ich pozycjonowanie.

Najważniejsze rodzaje e-marketingu

 

Samo pojęcie marketingu internetowego służy do używania Internetu w celach reklamowych, które prowadzą do sprzedaży usług i produktów. Na marketing internetowy składają się między innymi, tzw. reklama “pay per click”, reklama banerowa, affiliate marketing, email marketing, viral marketing.

 

Reklama “pay per click” jest rodzajem reklamy internetowej, w której najważniejszą rolę odgrywa płatność za kliknięcie w link lub w baner, a nie za jego wyświetlanie. Osoba, która zleca reklamę swojej firmy lub usługi, płaci za każdego użytkownika, który za pomocą banera przejdzie do strony produktu.

 

Reklama banerowa polega na wykorzystaniu elementów graficznych do przekierowania na stronę internetową reklamodawcy. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się form reklamy internetowej.

 

Affiliate marketing jest metodą promowania biznesu on-line, w której osoba, która promuje produkt, za pomocą strony internetowej, jest nagradzana za każdego uczestnika, który odwiedzi, kupi bądź przeprowadzi każdą inną dowolną czynność na stronie. W Polsce znane jest to bardziej pod pojęciem programu partnerskiego.

 

Email marketing jest formą marketingu bezpośredniego, w którym wykorzystuje się pocztę elektroniczną jako główne źródło przekazywania informacji. Jego podstawowymi zadaniami są budowanie lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z konsumentami, budowanie określonego wizerunku produktów oraz ich sprzedaż.

Viral marketing, ta forma promocji różni się od innych. Polega na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. Ogólnym celem tego marketingu jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie informacji w postaci rekomendacji danego produktu czy usługi.

 

Różnice między rodzajami Marketingu

W tradycyjnym marketingu naszym odbiorcą może zostać każdy, natomiast w przypadku marketingu internetowego, odbiorcami są tylko internauci. To w pewnym sensie ogranicza zasięg, gdyż nie każdy ma możliwość korzystania z Internetu i szukania czegoś w sieci. Kolejną różnicą jest czas oddziaływania. W przypadku zwykłego marketingu czas ten niestety jest on limitowany. Ograniczenia te przestają obowiązywać, gdy mówimy o drugim rodzaju marketingu. W Internecie jesteśmy w stanie znaleźć wszystko, sprzed paru lat. Każdą reklamę, produkt czy usługę jesteśmy w stanie znaleźć właśnie za pomocą wyszukiwarek internetowych. Różnią się również klienci internetowi od tradycyjnych nabywców. Zupełnie inaczej reagują na działania marketingowe i inaczej podchodzą do zakupu czegoś. W Internecie to klient ma nad wszystkim kontrolę. Sam wybiera produkt, który nie jest mu narzucony przez nikogo. E-marketing ma do czynienia z użytkownikami, którzy są aktywni. Wybierają takie informacje, które ich interesują. Sami wybierają sobie w jaki sposób będą je otrzymywać i jakie będą warunki przekazywanej informacji. Niestety tym samym klient sam staje się “towarem”, ponieważ chodzi o kupowanie przez firmę ruchu dla swojej witryny. Natomiast klient marketingu tradycyjnego jest raczej pasywny. Nie wykazuje żadnego większego zainteresowania ze swojej strony jak również nie ma wpływu na to, jakie informacje są mu przekazywane.

 

Marketing internetowy – recepta na sukces?

Najważniejszą rzeczą w prawidłowym i skutecznym działaniu marketingu internetowego jest odpowiednie jego zaplanowanie i wdrożenie. Reklama jest bardzo wymagającą dziedziną, dlatego należy podejść do niej bardzo profesjonalnie. Trzeba być na bieżąco z trendami, które panują w marketingu. Należy za wszelką cenę unikać technik, które dają szybkie, ale krótkotrwałe efekty, a także mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy czy pozycję stron w sieci. Dobrze wyznaczona grupa docelowa i ustalona strategia może przynieść naprawdę szybkie i pozytywne efekty. Jednak marketing internetowy jest tak wymagającą formą, że należy na bieżąco sprawdzać i analizować rynek tak, by w jak najlepszy sposób wpasować się w konkretną grupę odbiorców. Jednak sam marketing nie wystarczy, by osiągnąć sukces. Nie należy zapominać o jakości oferowanych produktów czy usług.

 

Marketing internetowy i marketing tradycyjny, to dwa ważne elementy, które są wykorzystywane podczas prowadzenia firmy. Strategie, które przynoszą sukces mogą przynieść pożądany rozwój, który przełoży się na pozyskanie nowych klientów i rozbudowanie swojej marki i pozycji. Właśnie dlatego warto zainwestować w social media i strony internetowe, które bezpośrednio będą mogły nas połączyć z klientem. Nie należy jednak zapominać o tradycyjnym marketingu, który w tym przypadku nadal jest ważny i spełnia swoją rolę. Może przynieść nieoczekiwane korzyści, dzięki którym firma będzie mogła prężnie się rozwijać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top