Jak dobrać odpowiedniego influencera?

Logotyp YouTube'a na potrzeby artykułu

Wydawać by się mogło, że praca z influencerami przeznaczona jest tylko dla największych marek. Ale nic bardziej mylnego! Lokalne przedsiębiorstwa czy małe sklepy internetowe właśnie dzięki influencerom mogą wzbić się na wyżyny i osiągnąć sukces. Jednak aby to się stało, najważniejsze jest wybranie najbardziej odpowiedniej osoby, która pasuje do Twojej marki czy Twojego bloga. To ten element strategii, który decyduje o tym czy dana kampania odniesie planowany sukces i ile będzie Nas to wszystko kosztowało.

 

Kim jest influencer?

Influencerem możemy określić osobę, która jest wpływowa. Ma możliwość manipulowania opinią publiczną i podjętymi decyzjami. Osoba taka posiada trwałe relacje z odbiorcami, którzy bardzo silnie utożsamiają się ze swoim idolem. Dlatego można stwierdzić, że influencerem jest przeważnie osoba, która posiada własnego bloga, vloga, kanał na YouTubie, Instagramie czy innym portalu społecznościowym i swoją opinią czy rekomendacją może wpłynąć na setki bądź tysiące innych, obcych osób.

 

Unikaj znanych nazwisk

Rynek influencerów bardzo się zmienił. Czasy, w których mogliśmy nawiązać współpracę z topowymi nazwiskami za niewielkie pieniądze, już minęły. Obecnie chcąc rozpocząć kampanię ze znaną osobą musimy liczyć się z dużym wydatkiem, na który nie mogą sobie pozwolić świeżo powstałe firmy. Musisz mieć świadomość, że im bardziej znana osoba, tym więcej propozycji współpracy otrzymuje. Przeważnie wybierane kampanie są w większej ilości i krótkoterminowe Istotne jest to, że influencerzy ze średniej lub niższej półki mogą Ci zagwarantować poświęcenie i pełne zaangażowanie, by Wasza kampania trafiła do jak największej ilości odbiorców. Jeżeli oczywiście zależy Tobie na współpracy z top influencerem, to paradoksalnie warto postawić wszystko na jedną kartę i spróbować nawiązać dłuższą współpracę, po to, by Twoja marka zaistniała w środowisku Jego  fanów.

 

Upewnij się, że influencer pasuje do Twojej marki

Z pozoru może się wydawać, że to oczywista rzecz. Jednak bardzo często zdarza się tak, że marketerzy wpadają we własną pułapkę podczas szukania współprac. Wybierane są osoby, które się lubi, a nie te, które rzeczywiście pomogą w zdobyciu zadowalającego zasięgu. Najlepszym co możesz zrobić jest dopasowanie influencera do swojej marki, a nie jego publiczności. Warto więc zestawić wartości, które chcemy przekazać z wizerunkiem i sposobem komunikacji danej osoby. Tylko wtedy osiągniemy zadowalające efekty, a Nasza marka i komunikat będzie odebrany w pozytywny sposób.

 

Określ grupę docelową

Zastanów się do kogo chcesz dotrzeć swoją kampanią. Częstym błędem jest wybieranie influencerów na podstawie ich dopasowania demograficznego. Niestety to nie przyniesie wymarzonych rezultatów. Wybierając osoby do swojej kampanii musisz dokładnie przeanalizować ich odbiorców, bo to o nich będziecie wspólnie walczyć. Musisz określić wiek, płeć, zainteresowania i preferencje zakupowe Twojego potencjalnego klienta. Wtedy będziecie mogli podjąć najlepszą decyzję. Na szczęście influencerzy często przyciągają zróżnicowaną publiczność, którą łączy wspólne zainteresowanie, co daje możliwość wyboru i manewrowania.

 

Jak mierzyć zasięgi?

Zasięg mówi nam o tym, do ilu odbiorców trafiła nasza treść. Im popularniejszy influencer, tym ilość oczywiście będzie większa. Jednak, do dokładnego sprawdzenia zasięgu będziesz potrzebował kilku narzędzi. Jednymi z najbardziej popularnych są Sotrender i NapoleonCat. Zasięg, który osiąga blogger zależny jest również od tego, jak bardzo treści publikowane przez niego będą angażować społeczeństwo. Żeby obliczyć szacunkowy zasięg wystarczą Ci informację na temat fanów na stronie Facebook, liczbie obserwujących na Instagramie, Snapchacie czy Twitterze oraz subskrybentów na YouTube. Coraz częściej można się spotkać z tym, że influencerzy sami chwalą się swoimi zasięgami, co znacząco ułatwia sprawę.

 

Gdzie znaleźć cennik influencera?

Znalezienie cennika, według którego możemy sprawdzić wynagrodzenie dla konkretnego influencera to nie lada wyzwanie. Wydawać by się mogło, że najprościej powinno być z blogerami, którzy w swojej zakładce “współpraca” powinni mieć przykładowe stawki za kampanię. Jednak tak się nie dzieje. Żaden blogger nie podaje na swojej stronie cennika. Sprawa ma się jeszcze gorzej jeżeli chodzi o youtuberów czy twórców innych social mediów. Wycenę współpracy można otrzymać jedynie mailowo. Dlatego często na odpowiedź ze strony influencera trzeba czekać kilka dni bądź też tygodni, by mógł wycenić Waszą współpracę. Najlepszym rozwiązaniem będzie też poszukanie Youtubera, który nie ma jeszcze managera. Wtedy Jego ceny nie będą tak wysokie. Takie rozwiązanie jest najlepsze dla osób, które nie mają dużych nakładów pieniężnych.

W sieci pojawiają się średnie stawki, jakie mają znani influencerzy. Jeżeli chodzi o średnie stawki reklamowe na blogach to przedział cenowy waha się od 400 do 2600 złotych. Youtuberzy  mogą pochwalić się większą średnią stawką za jednorazową współpracę z daną marką. Ich przedział cenowy to od 1500 aż do ponad 29 tysięcy złotych. Coraz mniej influencerów zgadza się na zapłatę w postaci upominków. Dlatego, żeby współpracować ze znanymi osobami, musimy dysponować odpowiednią kwotą pieniężną.

 

Agencje Youtuberskie

Na przestrzeni ostatnich lat rynek sieci partnerskich bardzo się zmienił. Dwie największe agencje reklamowe – LifeTube oraz Gamellon, podpisały umowę współpracy między sobą. Wśród wspólnych celów, które spółki sobie ustaliły jest między innymi współpraca z największymi i profesjonalnymi influencerami oraz wspieranie innowacyjnych pomysłów i projektów. Współpraca z klientem ma przynieść obustronną korzyść. Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z nimi, to z założenia, otrzymasz lepszą i znacznie szerszą ofertę. Dostęp do 571 kanałów na YouTube, w tym do co drugiego kanału z listy 100 najpopularniejszych w Polsce. A co za tym idzie, otrzymasz możliwość lepszej dostępności i pełne portfolio twórców z każdej kategorii. Korzystanie z tego typu pośredników ma jednak swoją cenę.  Od influencerów, którzy podpisali umowy tego typu agencjami możemy się spodziewać nawet kilkukrotnie większego rachunku niż przy współpracy bezpośredniej. Warto więc szukać bezpośredniego kontaktu i spróbować zainteresować taką osobę produktem, gdyż czasem, co pokazuje nasze doświadczenie, udaje się ominąć podpisane kontrakty i załatwić współpracę non profit.

 

Jak widać dobór odpowiedniego influencera do kampanii nie jest prostą rzeczą. Należy dokładnie przemyśleć z kim współpracować, by osiągnąć zamierzony cel. Nie każda osoba będzie odpowiednia do Twojej marki czy założeń, ale też nie na każdego warto wydawać olbrzymie pieniądze. Dlatego najlepiej zacząć kampanię od zaplanowania budżetu, który możemy wydać oraz celu który chcemy osiągnąć. Dysponując nawet niewielką ilością pieniędzy, można nawiązać satysfakcjonującą współpracę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top