SOCIAL MEDIA W POLSCE

Social media w Polsce

Social Media, to inaczej media społecznościowe, w których prym wiodą technologie internetowe i mobilne. Ich głównym celem jest komunikowanie się , wymiana informacji i opinii pomiędzy użytkownikami za pomocą Internetu. Ich głównym założeniem jest funkcjonowanie w taki sposób, żeby użytkownicy mogli ze sobą polemizować i prowadzić interakcję. Do Social Mediów zaliczają się nie tylko portale społecznościowe, ale także blogi, fora, platformy do udostępniania zdjęć lub też strony, na których można wymienić się opiniami na temat danego produktu czy usługi. Jest to narzędzie, które dzięki swojemu olbrzymiemu zasięgowi może za ich pomocą promować nowe technologie i tym samym docierać do nowych klientów, ale także budować lojalność i spajać ze sobą tych dotychczasowych.

Znane portale społecznościowe w Polsce

 

FACEBOOK

Jednym z najbardziej znanych portali społecznościowych w Polsce jest Facebook. Obecnie korzysta z niego 16,3 mln osób powyżej trzynastego roku życia. Najbardziej liczną grupę tworzą osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata, stanowią oni bowiem aż 29%. Kolejną grupę, czyli 23% społeczności, tworzą osoby w wieku 18-24, natomiast 20 % stanowi trzecia grupa wiekowa 35-44 lat. Istnieje jeszcze podział ze względu na płeć i w tej kwestii wygrywają kobiety, stanowią bowiem 52%, mężczyźni za to 48%. Jest to niewielka różnica, która pokazuje jak bardzo wyrównane jest korzystanie z tego portalu społecznościowego. Facebook ze względu na ciągły rozwój ma nieograniczone możliwości reklamowe, który w idealny sposób trafią do określonej grupy odbiorców. Biznesowo sam portal jest lata świetlne przed konkurencją. Wykupienie reklamy kosztuje kilka złotych, a samo prowadzenie fanpage nie jest skomplikowane i nie potrzebujemy do pomocy żadnej wyspecjalizowanej agencji. Jednak w momencie, gdy zasięg naszych postów nie jest zadowalający, to możemy zdecydować się na pomoc doświadczonych osób, a co za tym idzie przygotować się na koszty z tym związane. Mimo że możemy mieć dużą ilość fanów, to zasięg naszych postów zostanie ograniczony i tym samym będziemy musieli wydać pieniądze na reklamę naszych produktów czy usług.

MESSENGER

Drugą platformą pod względem największej ilości osób jest Messenger. Najnowsze dane pokazują, że z tej aplikacji korzysta w Polsce około 11 milionów osób. Statystyki pokazują, że przedziały wiekowe są takie same jak w przypadku Facebooka, zmienia się tylko procent osób, które są w danym wieku. Grupa 25-34 lata stanowi 30%, 18-24 to 25%, a 35-44 wynosi 19%. Messenger nie jest tak wpływową aplikacją jeżeli chodzi o promowanie i pokazywanie swoich nowych przedmiotów, rzeczy czy usług, które jesteśmy w stanie i chcemy oferować swoim potencjalnym klientom. Kontakt za jej pomocą jest nieco utrudniony ze względu na dużą ilość wiadomości, niektóre z nich mogą się nie pokazywać i w ten sposób zamiast pozyskać klienta, to go stracimy. Dlatego mogłoby się wydawać, że idealnym rozwiązaniem są “boty”, które automatycznie odpisują na wszystkie wiadomości, jakie znajdują się w skrzynce odbiorczej i tym samym uda nam się zyskać większą ilość klientów.

INSTAGRAM

Kolejną bardzo znaną platformą jest Instagram. Korzysta z niej 5,9 mln Polaków, jednak tym razem najbardziej liczną grupą są osoby, które mają 18-24 lata i stanowią 37% użytkowników. Na drugim miejscu znalazła się grupa z przedziałem wiekowym  od 24 do 35 roku życia (27%). Podium zamykają użytkownicy 13-17 i stanowią oni aż 17% społeczności aplikacji. Jak wiadomo komunikacja obrazkowa jest najskuteczniejszą formą przekazywania informacji. Aby osiągnąć sukces i pozyskać nowych obserwatorów należy wstawiać kreatywne zdjęcia, które zostaną podpisane odpowiednimi hashtagami. W przeciwieństwie do Facebooka, podczas pokazywania lub promowania danej marki, koszty, które ponosimy są znikome i jesteśmy w stanie zyskać o wiele więcej. Instagram nie ogranicza naszego zasięgu, a co za tym idzie, jesteśmy w stanie trafić do większej ilości odbiorców. Najbardziej znanym sposobem docierania do potencjalnego klienta jest reklama na InstaStory czy też dołączenie odpowiedniego znacznika do zdjęcia, które umieściliśmy na profilu.

SNAPCHAT

Snapchat nastawiony jest na ludzi młodych w wieku od 18 do 25, gdzie 60% użytkowników stanowią kobiety. Według przeprowadzonych badań i ankiet wynika, że około 5 milionów osób posiada na swoim smartfonie tę aplikację. Mimo wszystko Snapchat nie jest serwisem społecznościowym, a komunikatorem. Dzięki niemu ludzie mogą pokazywać sobie zdjęcia i filmiki, które ich interesują bądź też dotyczą. Dzięki temu, że filmiki na Snapchacie są krótkie, wymaga to od odbiorcy pełnego skupienia w celu przyswojenia wszystkich informacji, które go interesują. Dlatego też jest to idealne narzędzie marketingowe.

TWITTER

Następnym portalem społecznościowym, z którym możemy spotkać się w Polsce jest Twitter, jednak nie jest on tak bardzo znany i wykorzystywany przez społeczeństwo polskie, jak chociażby Facebook. Obecnie użytkownikami Twittera jest około 3 mln osób, w tym większą część wyjątkowo stanowią mężczyźni – 55%. Platforma ta jest bardzo znana wśród osób uprawiających wolne zawody, a wynika to przede wszystkim ze specyfikacji kanału. Użytkownicy Twittera chcą przede wszystkim być na bieżąco, dostarczając sobie tylko najpotrzebniejsze, według nich, informacje. Mogą również uczestniczyć w wymianie zdań i dyskusji, co jest podstawowym zadaniem tego portalu. Jednak ze względu na mniejszą ilość odbiorców, zasięg Twittera nie gwarantuje nam, że osiągniemy zamierzony cel. A promocja naszego profilu i rzeczy, które chcemy, żeby zostały udostępnione, jest bardzo droga. Trzeba być przygotowanym na bardzo duże koszty, które szacuje się na kilka tysięcy miesięcznie.

YOUTUBE

Według danych z 2017 roku video, które zostaje dodawane do Internetu stanowi 90% wszystkich udostępnianych w nim rzeczy. Związane jest to ze wzrostem popularności youtuberów i z większą ich ilością. Ich sukcesy dają coraz większe pole manewru dla marek. Na obecną chwilę reklamy na YouTube są relatywnie tanie, a co za tym idzie, więcej osób czy firm może w tani sposób zareklamować swoje produkty docierając tym samym do szerszego grona odbiorców. Treści video wzbudzają większa zainteresowanie niż zdjęcia, dlatego publikacja w sieci swoich filmów z zawartymi w nich produktami po prostu się opłaca. Treści, które są przekazywane do odbiorcy za pomocą YouTuba, przekroczyły łączną liczbę treści na Facebooku i Instagramie razem.

Social Media – podsumowanie

Rozwój social media dał niespotykane wcześniej możliwości osobom, które za pomocą Internetu planują zareklamować swoje produkty czy usługi. Ogromne korzyści, które dają portale społecznościowe oczywiście wiążą się z zagrożeniem, które może spotkać marketingowców. Dyskusje, w których mogą brać udział potencjalni klienci, nie zawsze będą przychylne, dlatego trzeba się liczyć z możliwością krytyki. Jednak obecność na portalach społecznościowych, to w pewnym sensie wymóg, który musi przestrzegać każda firma by zaistnieć i zostać zauważonym na rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top