Snapchat w marketingu

Wiele jest elementów sfery Internetu i mediów społecznościowych, które nie mają dużego sensu. Wzrost liczby treści tworzonych przez użytkowników i coraz większy rozwój serwisów społecznościowych wskazuje na to, że Internet spełnia się jako idealny system informacyjny. W oparciu o te fakty można wysunąć pewne założenia. Utarło się przekonanie, że użytkownikami Snapchata są wyłącznie nastolatkowie, zaś akcje marketingowe są mało opłacalne w porównaniu z pozostałymi kanałami społecznościowymi. A jednak ta aplikacja codziennie gromadzi ponad 100 milionów użytkowników na całym świecie. Warto więc wykorzystać ten reklamowy potencjał. W rzeczywistości Snapchat jest bardzo użytecznym kanałem dla marketingu online, bowiem kluczem do sukcesu jest zamieszczanie reklam w mediach społecznościowych bez rażącego naprzykrzania się odbiorcom.

 

Czym jest Snapchat?

 

Snapchat to aplikacja, która pojawiła się na rynku już w 2011 roku. Umożliwia ona wysyłanie wiadomości w postaci zdjęć lub filmów. Na tle pozostałych aplikacji społecznościowych wyróżnia się przede wszystkim tym, że materiały na Snapchacie znikają po maksymalnie 10 sekundach od ich otwarcia przez odbiorcę. Treści dodane do „my story” dostępne są przez 24 godziny. Od jakiegoś czasu dostępna jest również funkcja „na żywo”, dzięki której za pomocą lokalizacji i geotagowania możliwe jest oglądanie relacji użytkowników z wybranych miejsc, wydarzeń, świąt, a nawet z konkretnych zainteresowań. Większości osób trudno jest pojąć, że Snapchat w marketingu online może być jego dobrą i efektywną dźwignią . To aplikacja na telefon, która działa na platformach systemowych iOS oraz Android. Mając zainstalowaną taką aplikację na smartfonie lub tablecie, użytkownicy mogą tworzyć “snapy”, którymi są wiadomości zawierające zdjęcia, rysunki, teksty oraz wideo.

Snapchat został wypuszczony na rynek z wielką pompą, początkowo postrzegany był jako prawdziwie anonimowy serwis społecznościowy, dzięki czemu wiarygodne wyparcie się publikowanych treści byłoby możliwe, ale nie o to chodzi. Przede wszystkich Snapchat umożliwia użytkownikom interakcje wewnątrz aplikacji bez potrzeby nadmiernego ujawniania się. Pomimo tego, informacje personalne mogą przepływać przez sprawny system komunikacji Snapchatu, nie żyją one jednak zbyt długo.

 

Różnice między Snapchatem, a innym kanałem społecznościowym

 

Przekrój demograficzny użytkowników serwisu Snapchat wskazuje na szczególny rodzaj odbiorców tej sieci społecznościowej. Największą aktywność na nim przejawiają nastolatki, a sama aplikacja jest najszybciej rozwijającą się w okresie ostatnich sześciu miesięcy. Innymi słowy, Snapchat to rozrywkowy i żywy, społeczny kanał marketingowy. Od jego debiutu w 2011 Snapchat został wyposażony w dodatkowe funkcje, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez jego użytkowników. Wysyłanie krótkich wiadomości zostało zastąpione przez czat na żywo, który wydaje się być ,,tajemny”, jednak daje mnóstwo frajdy. Istnieje także Snapcash, system umożliwiający płatności oraz transfer pieniędzy między użytkownikami i nie jest on aż tak tajemniczy jak reszta serwisu. Tym, co różni Snapchat od innych serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Instagram, jest jego podejście do marketingu i reklamy. Snapchat nie przechwytuje aż tylu informacji personalnych o użytkownikach, dlatego tej młodej sieci brakuje narzędzi sprecyzowanej marketingowej segmentacji, które posiada Facebook. Nie oznacza to jednak, że Snapchat nie sprzyja marketingowi. Niektórzy badacze mediów twierdzą, że Snapchat na swój sposób myśli nieszablonowo, jeśli chodzi kreatywność i zaangażowanie użytkowników.

 

Reklama na Snapchacie

 

Snapchat daje wiele możliwości marketingowych. Pierwszą z nich są reklamy dostarczane za pośrednictwem opcji Discover przez wydawców, będących partnerami Snapchata. Jak to działa? Dany wydawca na przykład National Geographic, publikuje materiały dostępne tylko przez określony czas, a do nich dołączona jest konkretna reklama. Coraz bardziej popularne są także akcje marketingowe czy promocja produktów, poprzez bezpośrednią komunikację z użytkownikami. Jednak żeby działania te przyniosły oczekiwany skutek, a reakcje na przekaz marketingowy były pozytywne, komunikat należy dobrze dopasować do odbiorców i danego kanału. W tym mogą pomóc badania Mobience, dotyczące korzystania ze Snapchata przez użytkowników urządzeń mobilnych.

 

Grupa docelowa na Snapchacie

 

Jak wskazują badania w tym kanale najwięcej mogą zyskać marki, które kierują swoją ofertę do osób młodych – do 24 roku życia, ponieważ jak wynika z badań, to oni najczęściej korzystają z aplikacji. Stanowią aż 62% wszystkich użytkowników. Portal z duszkiem okazuje się być atrakcyjną formą komunikacji dla kobiet, które stanowią 54%, mężczyźni zaś 46%.  Największą grupę na Snapchacie stanowią mieszkańcy wsi, bo aż 36%. 23% to osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, zaś 16% to grupa osób zamieszkała w miastach do 50 tys. Największy odsetek stanowią osoby o wykształceniu średnim 41%, dla porównania: osoby z wyższym wykształceniem to 32%, zaś poniżej średniego wykształcenia 27%.

 

Publikowane posty

 

Myśląc o emisji reklamy w tym kanale, można ją zaplanować niemal o każdej porze. Użytkownicy Snapchata aktywni są między godziną 9:00 a 22:00 w dni robocze oraz w godzinach 13:00-23:00 w weekend. Użytkownicy Snapchata chętnie korzystają z aplikacji mobilnych, w których są aktywni nawet przez ponad dwie i pół godziny w ciągu dnia. To znacznie więcej niż w przypadku ogółu mobilnych użytkowników. Korzystający ze Snapchata więcej czasu poświęcają również na rozmowy telefoniczne oraz smsy. Jest to zatem grupa, do której warto kierować oferty w kanale mobilnym.Poznanie powyższych preferencji użytkowników to nie wszystko. Warto wziąć również pod uwagę sam styl komunikacji oraz pamiętać o zasadach jej funkcjonowania. Po przeanalizowaniu powyższych informacji oraz przykładowych akcji, warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy użytkownicy Snapchata to właściwa grupa docelowa i czy dana firma jest w stanie zainteresować tę publiczność na tyle, aby komunikować się z nią w atrakcyjny sposób. Na Snapchacie nie ma wyraźnej granicy między firmą, a użytkownikiem, dlatego sposób tworzenia treści jest niezwykle ważny. Przed rozpoczęciem emisji reklam, czy też akcji marketingowej w postaci serii snapów, warto przeanalizować wszystkie za i przeciw, co uchroni markę przed niepotrzebnymi wydatkami.

 

Funkcje marketingowe Snapchata

 

Snapchatowi zabrakło tylko kilku lat, aby wpisać się w aktualny etos marketingowy. Zaczęło się od Stories, prostej funkcji umożliwiającej markom dzielenie się ciekawymi snapami, które przetrwają 24 godziny zamiast standardowych 10 sekund. Wiele wpisów może być udostępnianych przez marki i funkcjonować w podobny sposób, jak aktualizacje na Twitterze. Tak jak na Facebooku, Twitterze i LinkedInie, historie udostępnione na Snapchacie nie sprawdzą się, jeśli będą perfidnymi promocyjnymi wpisami. W tym wypadku należy być kreatywnym, przyjaznym i otwartym. Na krótko po tym, jak funkcja Stories na Snapchacie zaczęła spełniać rolę wzmocnienia wizerunku marki, serwis udostępnił funkcję Discover, która umożliwia markom na mocną obecność się w sieci. Funkcja ta wpisuje się w rosnący trend w mediach społecznościowych, polegający na bezpośrednim odwiedzaniu profili firmowych na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Użytkownicy mediów społecznościowych nie są już aż tak entuzjastyczni, jak byli w sprawdzaniu aktualności na swoich profilach. Wiele z nich woli sięgnąć prosto do źródła, ponieważ czują się bardziej komfortowo, widząc treści umieszczone bezpośrednio przez ich ulubione marki.

 

Snapchat – treści w czasie rzeczywistym

 

E-marketerzy uczą się, że ulotność Snapchatu przyciąga użytkowników, którzy są już gotowi, aby być lojalni markom dostarczającym im rozrywki. W tym celu, marki i firmy, tworzą swoje historie i snapy, które z kolei przechowane będą na profilach Discover dla swoich fanów.

 

Sposoby najskuteczniejszej reklamy na Snapchacie:

 

  1. Relacje na żywo – na początku XXI wieku klienci chcą mieć na żywo dostęp do wszelkiego rodzaju wydarzeń związanych z marką. Dzięki relacjom mogą na bieżąco śledzić wszelkie poczynania marki, od obecności na tragach branżowych, przez wszelkiego rodzaju akcje społeczne, a na udziale w imprezach sportowych, których firma jest sponsorem, kończąc. Ze Snapchata powszechnie korzystają kluby piłkarskie niemieckiej bundesligi, relacje w serwisie są promowane na tablicach reklamowych w czasie meczu i w innych kanałach w social media. Dzięki Snapchatowi kluby mogą stać się globalnymi nadawcami telewizyjnymi.

 

  1. Konkursy i kupony – serwis świetnie się sprawdza w prowadzeniu bieżących promocji, można szybko reagować na okolicznościowe wydarzenia i prezentować związane z nimi oferty.

 

  1. Wgląd za kulisy – przy pomocy Snapchata coraz więcej firm zabiera swoich miłośników zza kulisy wydarzeń i imprez, których jest sponsorem czy mecenasem. Każdy lubi tam zajrzeć, dowiedzieć się kto stoi za każdym przedsięwzięciem, jak przygotowuje się taką imprezę i jak to działa wszystko od środka. Przy pomocy Snapów można zaspokoić ciekawość użytkowników w tym zakresie.
  2. Ekskluzywne treści – Snapchat to doskonałe miejsce do publikacji unikalnych treści, których użytkownicy nie znajdą w innym serwisie społecznościowym. To świetny sposób na poszerzenie grupy użytkowników naszego profilu. Jeśli nawet starsi klienci na co dzień stronię od serwisów dla młodzieży, to gdy im zaproponujemy wyjątkowe treści, to może się skuszą. Może nawet zostaną w serwisie na dłużej.

 

  1. Liderzy opinii – w ostatnim czasie influence marketing cieszy się ogromną popularnością. Na łamach Snapchata marki mogą się promować przy pomocy osób znanych, gwiazd muzyki, sportu czy kina.

 

Snapchat to skuteczny kanał komunikacji reklamowej, szczególnie w przypadku najmłodszej grupy klientów. To serwis  nowej generacji, dlatego wymaga nieszablonowych formatów. Tutaj bardziej niż racjonalizm liczy się spontaniczność i kreatywność. Snapy, choć nie muszą być doskonałe pod względem technicznym, to muszą formą wyprzedzać aktualne trendy w marketingu online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top