Twitter w marketingu

Twitter jest określany jako mikroblog i może spełniać funkcję dziennika internetowego. Można go także potraktować jako typowy serwis społecznościowy, ale także jako najszybszego dostarczyciela informacji ze świata. Powstał on w 2006 roku, sukces osiągnął, odróżniając się od innych platform komunikacyjnych formą bardzo krótkich informacji. Tweetując, mamy do wykorzystania 280 znaków, ale do przekazywanej  informacji możemy także załączać linki oraz zdjęcia. Są one przydatne, gdyż przekaz staje się atrakcyjniejszy dla odbiorcy i zwiększa się jego atrakcyjność wizualna. Twitter jest specyficznym narzędziem, posiadającym zalety oraz wady. Mimo dużej popularności na świecie, w Polsce serwis jest niedoceniany przez wielu specjalistów od komunikacji społecznej oraz marketingu.

Twitter vs Facebook

 

Najbardziej popularnym medium społecznościowym jest Facebook. W 2017 liczba użytkowników tego serwisu wynosiła ponad 2 miliardy. W Polsce i wielu krajach świata to najpopularniejszy serwis. Twitter ma jednak 320 milionów aktywnych użytkowników w ciągu miesiąca. Pomimo, że tweetowanie  może okazać się słabsze pod względem osiąganych zasięgów, niewątpliwie zaletą Twittera jest jego szybkość. Obecnie wszystkie newsy, które obiegają świat najpierw rozprzestrzeniają się za pomocą tweetów i  wyprzedzają światowe stacje informacyjne. Wielu marketingowców dostrzega już, jak wielki potencjał ma ten serwis, dla nich i niektórych badaczy jest podstawowym narzędziem komunikacji z klientami. Pozwala na  bezpośrednią i natychmiastową  wymianę informacji lepiej niż jakikolwiek inny serwis.

Mała liczba znaków może zdziałać cuda!

 

Mimo, że to dwie zupełnie różne platformy, posiadające różną specyfikę Twitter wciąż porównywany jest z Facebookiem. Należy pamiętać prowadząc konto na Twitterze, że jest on zdecydowanie bardziej absorbujący niż Facebook. To  serwis, który zobowiązuje do aktywnego publikowania treści i odpowiadania na komentarze w błyskawiczny sposób. Twórcy Twittera dali możliwość 280 znaków na jeden tweet, jest to pojemność niewiele większa niż przeciętny SMS. Taki system wymaga stworzenia konkretnej informacji, zachowując dyscyplinę i zmuszając administratora profilu do analizy tego, co jest najbardziej wartościowe dla odbiorcy. W prosty i szybki sposób, nie można oczekiwać feedbacku, jak najczęściej ma to miejsce na profilach facebookowych. Konieczna jest budowa aktywności i zaangażowania odbiorców.

Nie istnieje również określona liczba tweetów, którą można wstawiać w ciągu dnia. Jeżeli znajdujemy content warty uwagi, jeżeli ktoś go retweetuje – odpowiadamy, udostępniamy i budujemy relację. W obserwowaniu tych, którzy nas interesują  ważna jest także regularność. Ponadto warto pamiętać o dobrym hashtagowaniu treści. Umożliwia nam to podpięcie naszej informacji pod dany tag. W związku z tym, że hashtag na Twitterze ma ogromną siłę, należałoby robić to w sposób racjonalny, kontrolować jakie są trendy w hashtagach i akcentować tylko słowa kluczowe. Szybko zmieniające się trendy na Twitterze to najpopularniejsze tematy, które oznaczane są za pomocą symbolu #. Bez wątpienie trendy są dobrym sposobem dotarcia do większej grupy odbiorców. Nawiązując do popularnych wydarzeń, można zyskać nowych followersów, którzy będą szukać na Twitterze informacji na ten konkretny temat. Dzięki hashtagom możemy też sprawdzić to, w jaki sposób użytkownicy wypowiadają się o marce. Kluczem do sukcesu na tym serwisie może okazać się możliwość interakcji.

 

Co oferuje Twitter?

 

Twitter usprawnia komunikację na tym serwisie wprowadzając nowe możliwości i odpowiadając wymaganiom stawianym przez użytkowników. Największą wadą serwisu od początku istnienia był brak możliwości prowadzenia bezpośredniej rozmowy grupowej na gruncie prywatnym oraz firmowym. Firma skutecznie wypełnia braki z przeszłości i dziś taka funkcja już istnieje. Oprócz tego nowością jest możliwość udostępniania treści video. Choć sama publikacja video nie jest niczym nadzwyczajnym, to na chwilę obecną video możemy „przechwycić”, edytować i dodawać swoje zdjęcia. Aplikacja została stworzona przede wszystkim z myślą o wygodzie użytkowania. Wobec tego kilka kliknięć umożliwia zabranie głosu w dyskusji za pomocą wideo lub rozpoczęcie filmowej relacji z ważnego wydarzenia na żywo. Taka funkcja może okazać się niezwykle przydatna przy relacjonowaniu oraz dzieleniu się emocjami z dużych eventów. Zmiany wprowadzane na Twitterze nie tylko usprawniają komunikację pomiędzy użytkownikami, ale także pozwalają rywalizować z innymi konkurentami na rynku. Nowości na Twitterze dają agencją marketingowym oraz firmą promującym się w social media szerokie pole manewru, które może być kreatywnie wykorzystane.

Połącz Twitter i maila!

 

Portale społecznościowe zdominowały marketing, co jeszcze kilka lat temu dla specjalistów od reklamy wydawało się nie do pomyślenia. Wielu z nich bało się, że nowe formy komunikacji wyprą te tradycyjne, takie jak e-mail marketing. Okazało się, że te dwa zjawiska świetnie ze sobą współpracują, zwiększając efektywność reklamy! Wystarczy umieścić w wysyłanych newsletterach linki do Twojego profilu na Twitterze. Jedno kliknięcie w odnośnik przeniesie internautów na mikrobloga i pozwoli śledzić im najaktualniejsze wiadomości o Twojej firmie. Konkursy i promocje organizowane na profilu mogą szczególnie pomóc Ci przyciągnąć zainteresowanie użytkowników. Takie akcje działają na nich, jak magnes; nowe komunikaty od Ciebie będą z niecierpliwością wyczekiwane! Rezultaty Cię zaskoczą. Dzięki przydatnej, ale też zabawnej treści, twój newsletter zwróci na siebie uwagę, tak że jego adresaci postanowią przesłać go dalej. Z tego miejsca  bliska droga do marketingu wirusowego, który może okazać się równie skutecznym narzędziem promocji. Użytkownicy Twittera po kliknięciu w linka, chwilę później udostępniają go na swoich profilach. W ten sposób informacje od Ciebie będą mogli zobaczyć jego znajomi oraz goście, więc zastanów się, do jak wielu osób może dotrzeć Twój komunikat!

Zasady dobrego tweetowania:

 

  1. Liczba znaków

 

jeden tweet może mieć maksymalnie 280 znaków. Jednakże największym powodzeniem cieszą się tweety, które mają maksymalnie 120 znaków, taka długość jest najlepiej przyswajana i najczęściej retweetowana przez użytkowników. Zasada „Less is more” obowiązuje także na Twitterze.

 

  1. Skrócony link

Skracanie linków na Twitterze ułatwia powiększanie zasięgu. Korzystając z serwisów, które skracają linki, można przeznaczyć więcej znaków, by napisać coś wartościowego.

  1. Hashtagi

 #hashtagi, czyli słowa kluczowe, po których możemy selekcjonować informacje, na które moda została zapoczątkowana przez Twittera. Z hashtagami nie należy też przesadzać. Największą popularność mają tweety, które nie mają więcej niż dwa #hashtagi.

 

  1. Zasada odwróconej piramidy

Podobnie jak w dłuższych formach tekstowych, tak w 280 znakach na Twitterze, użytkownicy nie mają czasu na czytanie naszych tekstów. Należy zaczynać od najważniejszej rzeczy, którą chcemy przekazać, a te mniej istotne zostawiamy na koniec tweeta.

  1. Interpunkcja

Interpunkcja na Twitterze ma duże znaczenia. Staranne tweety, w których autorzy zadbali o interpunkcję i poprawną pisownię, są bardziej poczytne i cieszą się większą popularnością. Istotne są takie rzeczy, jak to, aby z powodu braku znaków, nie robić zbitek słów. Diabeł tkwi w szczegółach, pamiętaj!

 

  1. Częstotliwość

Długość życia Tweeta jest bardzo krótka, dlatego nie ma żadnego rozsądnego zalecenia, jeśli chodzi o częstotliwość. Jeśli masz co 10 minut do przekazania coś sensownego? Pisz! Nie masz co napisać przez kolejnych 10 dni? Milcz.

  1. Interakcja 

Jest kilka dróg budowania zasięgu na Twitterze. Najłatwiejsza jest droga, w której nie musisz nic robić. Samo założenie konta na Twitterze przyniesie Ci mnóstwo obserwatorów, jeżeli jesteś osobą znaną i nikogo nie interesuje treść, którą będziesz chciał udostępnić. Interesuje ich wtedy tylko Twoja osoba, którą ludzie będą chcieli śledzić. Kolejna droga to doskonała treść, najwyższej jakości, która będzie przyciągać innych użytkowników. Dzięki unikatowości, będzie rozprzestrzeniać się wirusowo. Jest jeszcze trzecia droga – interakcja, czyli zdobywanie zasięgu częstym wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami Twittera. Warto oddzielić drugą drogę od trzeciej, bo są użytkownicy, którzy nie oferują wartościowej treści, ale starają się być wszędzie na Twitterze, zdobywając zasięg.

 

  1. Content

Twitter to serwis, na którym liczy się treść. Nie pisz więc co zjadłeś, czy jak się miewa Twój kot. Twórz i udostępniaj wartościowe treści, przyciągające uwagę, która na pewno pomogą Ci zbudować duży zasięg.

 

Twitter to inny typ social media. Ludzie korzystający z Twittera nastawieni są głównie na to, że będzie to dla nich przede wszystkim źródło informacji. Czy jednak oznacza to, że jeśli nie pracujesz w branży informacyjnej to musisz zarzucić Twittera jako środek marketingowy. W żadnym wypadku. Serwis ten jest nastawiony na komunikację, którego potencjał należy w pełni wykorzystać. Zacznij od zebrania swoich followersów. Potem rozmawiaj z nimi za pośrednictwem Twoich tweetów, zadawaj pytania, rób promocje i buduj aktywna społeczność wokół twojego profilu. Najważniejsze jest jednak to, że poprzez Twitter, prościej niż w wypadku innych portali można rozpocząć lub kontynuować relację z klientami czy to w formie ogólnodostępnej – poprzez właśnie wymianę tweetów/ ich przekazywanie dalej, czy w formie prywatnej poprzez system wiadomości prywatnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top